Zoeken

Het ontstaan van het Visser & Smit Bouworkest

Arbeidsmarktcommunicatie | Nieuwe medewerkers aantrekken blijft een uitdaging! Vooral als het gaat om het vinden van de juiste mensen voor de realisatie van complexe en uitdagende projecten. Onze reputatie als bouwer en goede werkgever helpen ons daarin, maar er is meer nodig. In gesprek met HR-manager Djisri Groise & Communicatie Adviseur Anita Baars over nut en noodzaak van arbeidsmarktcommunicatie en de nieuwe Visser & Smit Bouw campagne Join the Rhythm.

Djisri & Anita

Vertrekpunt
Djisri: “Net als veel andere bouwers zijn wij geneigd om het vooral over onze bouwprojecten te hebben. Als HR-manager spreek ik veel kandidaten, ze willen ook zien wat voor sfeer er in een bedrijf hangt. Ze willen aan de hand van verhalen kunnen voelen of ze bij ons passen. Om de beste professionals aan te trekken, was het daarom cruciaal om hen te gaan verleiden met een inspirerende verhalen, krachtige beelden en een aansprekende campagne.”

“Gezien de uitdagingen op de arbeidsmarkt, met name in de bouwsector, wisten we dat de campagne op hoog niveau moest gaan presteren.” Anita

“Samen met Anita, de communicatiecollega’s en het reclamebureau begon daar verandering in te komen. Het was geweldig om samen te werken met communicatieprofessionals en dieper in de materie te duiken. Het team ging aan de slag met een aantal belangrijke vragen. Hoe kunnen we Visser & Smit Bouw en de mensen die er werken beter zichtbaar maken? Kunnen we een uniek concept ontwikkelen om ons beter te onderscheiden op de arbeidsmarkt? Welke kanalen kunnen we gebruiken om potentiële medewerkers te bereiken?”

Aanpak
Anita: “Gezien de uitdagingen op de arbeidsmarkt, met name in de bouwsector, wisten we dat de campagne op hoog niveau moest gaan presteren. Het was goed om te zien dat dit breed in de organisatie werd gesteund en dat de nut en noodzaak werd erkent. De communicatie mocht ook persoonlijker en frivoler worden. Vervolgens zijn we gaan brainstormen en kijken waar de mogelijkheden lagen. Samen kom je dan op unieke ideeën die passen binnen ons doel en Visser & Smit Bouw.

“Een aantal collega’s vormen in de campagne het Visser & Smit Bouworkest. Samen spelen zij het ritme van de bouw. En dat spat ervan af!” Djisri

Join the Rhythm

Join the Rhythm
Anita: “Samen met het reclamebureau zijn we aan de slag gegaan en dat heeft geresulteerd in een bijzondere thematiek. Ze hebben niet alleen beeld en tekst gebruikt, maar ook ritme en muziek toegevoegd om het geheel te versterken. Naast het benadrukken van de complexiteit van ons werk, wilden we ook plezier en fun uitstralen. Ons doel was om onze medewerkers neer te zetten als de helden van de bouw. Knappe koppen die samen technisch complexe bouwwerken realiseren. Zo ontstond het idee van het Visser & Smit Bouworkest.”

“Op het moment dat je de bouwplaats opkomt, hoor je allerlei bouwgeluiden. Daar zit een ritme in. Alle geluiden bij elkaar vormen een symfonie van samenwerking. Er zijn nog andere mooie parallellen te trekken tussen musiceren en een bouwproces; een symfonieorkest heeft een dirigent en wij zijn graag en vaak de regisseur van het bouwproject. Wij hebben het bij elkaar gevoegd tot ‘Het ritme van de bouw!’ Dit hebben we hipper verpakt in: Join the Rhythm.”

Djisri: “Een aantal collega’s vormen in de campagne het Visser & Smit Bouworkest. Samen spelen zij het ritme van de bouw. En dat spat ervan af! Zowel in de video’s als op de foto’s. Een swingend bouwbedrijf, wie wil daar nou geen deel van uitmaken? Als je ons volgt op de social media kanalen kan je dat niet zijn ontgaan.

Het resultaat
Djisri: “We beginnen eigenlijk nog maar net. We krijgen zowel intern als extern enthousiaste reacties op de thematiek en de krachtige foto’s van collega’s. We ontvangen meer sollicitaties dan voorheen. Je ziet het ook terug in het aantal volgers op onze social media kanalen. We horen zelfs van klanten dat het opvalt. Het vergroten van onze zichtbaarheid was een belangrijk doel en dat is zeker gelukt! Ik ga ervan uit dat we de komende jaren goede talenten kunnen verleiden om het gesprek met ons aan te gaan. Want het is niet alleen een uitdaging om hier te werken, maar ook leuk!  Vanaf de zomer zullen we nog meer impact creëren. Ik ben trots op de collega’s die zo hard aan deze campagne hebben gewerkt. Het resultaat spreekt wat mij betreft voor zich.”