Zoeken
DSCN3004-zonderdatum.JPG

Bagagetransportverbinding 'Backbone' Schiphol

Inpassingsmaatregelen Backbone betreft de nieuwe bagagetransportverbinding tussen alle bagagegebieden. Schiphol kent vier bagagegebieden die in de loop der decennia zijn gebouwd. Ze verschillen niet alleen in techniek, maar liggen in sommige gevallen ook een eind uit elkaar. Met de Backbone ontstaat één integraal bagagesysteem, ook op het niveau van de besturing. Zo kan met name transferbagage een stuk efficiënter worden afgehandeld.

Het project

De Backbone loopt van hal Zuid via de D- en E-pier tot aan hal West onder Lounge 3 (en vice versa). Per jaar verwerkt Schiphol ongeveer 48 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van de zomervakantie. Met de Backbone heeft Schiphol het modernste bagagesysteem ter wereld met zes laadrobots in bagagehal Zuid.

Werkzaamheden

Alle bouwkundige werkzaamheden zijn uitgevoerd ten behoeve van het vernieuwen van de bagage-installaties. Ook het verbouwen en compleet nieuw bouwen van diverse gebruiksruimten waaronder was-/kleedruimten voor personeel, personeelskantine, security operatorruimten, kantoorruimten van het BAS-regiecentrum was onderdeel van de opdracht.

Airside

Het project is in operationeel gebied, op airside, in een vertrouwelijke en beveiligde omgeving, midden in één van de meest cruciale processen van de luchthaven - het bagagesysteem - uitgevoerd, waarbij tevens werkzaamheden in verschoven uren noodzakelijk waren.